Published On: 25 oktober 2022

Dit jaar vieren wij ons 35-jarig jubileum.

In 1987 was ik een meisje van 4 jaar oud. Geen idee dat mijn vader toen zo dapper was om voor zichzelf te beginnen, want ondernemen is best iets heldhaftigs. Nu ik 35 jaar later op zijn plek zit weet ik daar inmiddels alles van. Als ondernemer ben je verantwoordelijk voor je personeel, je moet beslissingen nemen waarvan je niet altijd de effecten weet en elke dag moet je openstaan om te leren. Meestal gaat het goed, soms ook niet.

Als vrouw ondernemen in deze sector is bijzonder. Had mij 2 jaar geleden gevraagd of ik het bedrijf van mijn vader zou willen overnemen dan had ik waarschijnlijk geantwoord met een hele besliste NEE. Wat wist ik nou van metaal? Van machines? En personeel? Stoere kerels die mij al kennen sinds ik dat meisje van 4 was… Ik denk dat mijn vader in 1987 nooit had gedacht dat één van zijn dochters het stokje over zou nemen. In die tijdsgeest waren de rollen op werkgebied veel meer vastgelegd. Graag wil ik die heilige huisjes met een sloophamer omverwerpen.

Inmiddels heb ik de keuze gemaakt en met volle overtuiging. Samen met Joram durf ik het aan.  Ik wil graag als vrouw laten zien dat de metaalsector een dynamische en inspirerende werkomgeving is. Het liefst zou ik meisjes inspireren om een opleiding te gaan volgen waarmee ze in de branche aan de slag kunnen. Meer diversiteit op de werkvloer zorgt voor vernieuwing en een frisse blik op het werk. Wat weer zorgt voor een volgende stap. Niet alleen bij Souverein Metaal, maar juist ook in de hele metaalbranche.

Waar mijn vaders leven uit voornamelijk werken bestond, werkweken maakte van 60 uur (en soms wel meer) en hierdoor heel weinig thuis was, wil ik dat anders doen. We werken immers om te leven en niet andersom. Voor mij ligt een pad met uitdagingen en obstakels. Hoe gaan we om met de pijnlijk karige aanwas aan personeel en de stijgende kosten op letterlijk alle gebieden? Hoe handhaaf ik mij als eigenaar?

Meer vragen dan antwoorden voorlopig! En die vragen zal mijn vader in 1987 ook gehad hebben. Met diezelfde frisse moed als mijn vader ga ik in 2022 verder in zijn hele grote voetstappen.

Jeske

25 oktober 2022